
01.21.2025
Kategoria: Kraków
Ceny biletów kolejowych na lotnisko znów drożeją 📈 Czy miejski autobus może być dobrą alternatywą?
Od 15 stycznia za przejazd pomiędzy centrum Krakowa a lotniskiem ✈️ zapłacimy aż 20 zł. To drożej o niemal 20 procent 📈.
“Nadmieniam, że wysoka cena biletu na pociągi SKA kursujące na lotnisko wynika z polityki cenowej organizatora SKA, a nie rzeczywistych kosztów” - pisał w październiku Wiceprezydent Kracik w odpowiedzi na moje zapytanie.
Taryfy Kolei Małopolskich
na trasie na lotnisko należą do najwyższych w Polsce oraz są wielokrotnie droższe niż inne połączenia realizowane na podobnych dystansach przez tego przewoźnika. (za: Marek Stus / pasażer.com)
Zadałem więc sobie pytanie – jak wygląda to w innych miastach? Sami zobaczcie:
Warszawa - 4,40 PLN 
Gdańsk - 5,50 PLN 
Rzeszów - 4 PLN 
Kraków - 20 PLN 
Co ważne - w tych miastach dystans od centrum na lotnisko jest zbliżony lub nawet większy w porównaniu do Krakowa. Kto w takim razie odpowiada za ten stan rzeczy?
Organizatorem połączenia kolejowego są Koleje Małopolskie sp. z o.o., w których 100% udziałów ma Samorząd Województwa Małopolskiego. Gmina Miejska Kraków nie zapewnia bezpośredniego połączenia komunikacją miejską z centrum miasta na lotnisko.
W imieniu mieszkańców
zwróciłem się w piśmie do Prezydenta z propozycją powrotu komunikacji miejskiej z Dworca Głównego na lotnisko w Balicach.
Przypomnę: cena biletu jednoprzejazdowego wynosi 6 zł. Z kolei za możliwość dojazdu pociągiem na lotnisko zapłacimy już nie 17 zł jak wskazałem w piśmie, ale aż 20 zł
. Propozycje wydłużenia linii 192 lub powrotu linii 208 uznano za niekorzystne
.
Jednocześnie zwróciłem się do władz lotniska, które potwierdziły chęć utworzenia nowej linii na lotnisko, a także współfinansowania części trasy przez Kraków Airport
.
Skoro zarówno władze Miasta Krakowa jak i władze Kraków Airport deklarują otwartość do rozmowy o poprawie dojazdu do lotniska w Balicach, to może wreszcie uda się to zrobić?
Ja natomiast zajmę się ustaleniem tego, jakie są podstawy do tak wysokiej polityki cenowej w Kolejach Małopolskich - zapewniających mieszkańcom jedyny bezpośredni transport na lotnisko.
Poniżej treść pism z UMK i zarządu Kraków Airport.


Zadałem więc sobie pytanie – jak wygląda to w innych miastach? Sami zobaczcie:








Co ważne - w tych miastach dystans od centrum na lotnisko jest zbliżony lub nawet większy w porównaniu do Krakowa. Kto w takim razie odpowiada za ten stan rzeczy?
Organizatorem połączenia kolejowego są Koleje Małopolskie sp. z o.o., w których 100% udziałów ma Samorząd Województwa Małopolskiego. Gmina Miejska Kraków nie zapewnia bezpośredniego połączenia komunikacją miejską z centrum miasta na lotnisko.
W imieniu mieszkańców

Przypomnę: cena biletu jednoprzejazdowego wynosi 6 zł. Z kolei za możliwość dojazdu pociągiem na lotnisko zapłacimy już nie 17 zł jak wskazałem w piśmie, ale aż 20 zł


Jednocześnie zwróciłem się do władz lotniska, które potwierdziły chęć utworzenia nowej linii na lotnisko, a także współfinansowania części trasy przez Kraków Airport

Skoro zarówno władze Miasta Krakowa jak i władze Kraków Airport deklarują otwartość do rozmowy o poprawie dojazdu do lotniska w Balicach, to może wreszcie uda się to zrobić?
Ja natomiast zajmę się ustaleniem tego, jakie są podstawy do tak wysokiej polityki cenowej w Kolejach Małopolskich - zapewniających mieszkańcom jedyny bezpośredni transport na lotnisko.
Poniżej treść pism z UMK i zarządu Kraków Airport.

